ארומתרפיה

מהי ארומתרפיה

ארומתרפיה הינה חלק מרפואת הצמחים. השמן האתרי הוא נדיף ונמצא בחלקים שונים של הצמח: פרחים, עלים, גבעולים, גזעים, קליפות הגזע והפרי, שרף, שורשים וזרעים. מחקרים קליניים מראים ששמנים אתריים שונים הם בעלי תכונות ריפוי מגוונות כגון: מחזקי מערכת חיסון, אנטי ויראליים, אנטי דלקתיים, אנטי בקטריאליים, אנטי פטרייתיים, מחטאים.

קצת היסטוריה

האנושות ועולם הצמחים קיימים זה לצד זה מאז ומעולם. כבר בתקופת התנ"ך מוזכרת רפואת הצמחים:  "ואתה קח לך בשמים ראש מור דרור חמש מאות, וקינמון בושם מחציתו חמישים ומאתיים, וקנה בושם חמישים ומאתיים…" שמות ל כג-כה. דוגמא נוספת  – מספרים שבנדודים במדבר ענדו שקית בד המכילה מור וצמחים נוספים להגנה מפני מחלות. עדויות נוספות לשימוש בשמנים אתריים בתקופות עתיקות:

שרידי שמן ארומתי בן 2000 שנה נמצאו במערות קומראן סמוך לים המלח. במצריים העתיקה, סין העתיקה והודו העתיקה נמצאו תיעודים לכך שנעשה שימוש בשמנים אתרים. באירופה החל ייצור שמנים אתרים במאה ה- 12 ובמאה ה- 14 הבינו שהשמן האתרי מגן מפני מגפות ומחלות. בתחילת המאה ה-20 חרק הארומתרפיה תפס תאוצה, כאשר כימאים ורופאים רבים עסקו בחקר השמנים האתריים והוציאו לאור ספרים בנושא. אחד הבולטים מבניהם הוא Paul Belaiche שפרסם ב – 1978 שלושה כרכים על ארומתרפיה קלינית. בזכותו זכתה הארומתרפיה להערכה של רופאים בצרפת וזכתה להכרה מצד הרפואה הקונבנציונלית. .

לשמנים האתריים יש תכונות חשובות שתורמות לריפוי במישור הפיזי והנפשי:

  1. נדיפות – שמנים אתריים מורכבים ממולקולות קטנות (12 פחמנים), מה שמאפשר את הנדיפות של השמן, כך השמן מגיע אל חוש הריח וכך גם מתאפשרת חדירותו לעור.
  2. תדר – לכל שמן יש תדר, התדר של השמן משפיע על התדר שלנו, מעלה ומאזן אותו. כך השמנים עוזרים לנו להגיע להרמוניה פיסית, רגשית, מנטלית ורוחנית.

כלומר, השמנים פועלים הן במישור הפיזי – דרך חוש הריח וספיגתם דרך העור, והן ברמה האנרגטית וע"י תדרים.

טיפול בארומתרפיה בקליניקה

בקליניקה שלי אני מתאימה תכשירים ארומתרפיים בהתאמה אישית למטופל ולפי הצורך. דוגמאות לסוגי התכשירים הארומתרפיים:

תכשירים לשימוש חיצוני: במידת הצורך אני מכינה מערובת מותאמות אישית כגון קרמים/משחות/תערובות שמנים לעיסוי ולמריחה מקומית להקלה על כאבים(כאבי פרקים, כאבי שרירים, כאבי בטן, להקלה על בעיות נשימה ועוד) או/ו לטיפול בבעיות עור מגוונות.

תכשירים לתידור: תערובת שמנים מרוכזת מאוד למריחה בנקודות מפתח בגוף. מדובר בעבודה משולבת על הגוף והמוח. תערובות לתידור עוזרות להעניק תחושת ביטחון, לעורר רגשות ולהעלות אותם בעדינות על פני השטח, לעורר מרכזי למידה וזיכרון במוח, להשרות רוגע, לרומם ולהעניק בהירות.

תכשירים להרחה: כגון מלח הרחה או תערובת למריחה על היד והרחה. טיפול בהרחה יכול לעזור מאוד במצבים שונים של בעיות במערכת הנשימה, כגון אסטמה, אלרגיות, בעיות נשימה. בפאן הנפשי טיפול בהרחה מעניק תחושת ביטחון, מחזק חיבור רוחני, מרומם ומעניק רוגע ובהירות.

מאמרים אחרונים